Monday 29 September 2014

Bab 18


“ENCIK Faris, Cik Hana dari Teguh Holdings dah datang.” Fatin selaku setiausaha Faris memaklumkan kepada Faris. Faris memberi arahan supaya membenarkan Sarah untuk masuk ke dalam pejabatnya.
“Welcome to Royal Holdings Cik Sarah. How are you?” Faris menegur Sarah yang baru sahaja masuk ke dalam pejabatnya. Dia mempelawa Sarah ke arah sofa yang berada di penjuru pejabatnya.
“Well, I’m fine. Thank you sebab sudi jumpa I walaupun you busy.”
“Oh, tak ada masalah. You are our client after all. Mestilah kami akan layan Cik Sarah dengan baik. So, what can I do for you?” Faris bertanya.
“Well, sebenarnya I nak buat satu projek perumahan kat KL and I ingat nak gunakan khidmat syarikat you since I was very satissfied with your work for our previous project. So, what do you think?” Sarah mengangkat keningnya meminta persetujuan.
“Well, itu satu berita gembira untuk syarikat kami. Kami memang berbesar hati untuk mulakan projek ini dengan syarikat you tapi I kena tengok kertas kerja dulu.” Faris memberi senyuman kepada Sarah.
“That’s a good news to me. I akan hantar proposal tu esok tapi I ingat nak minta tolong you something la. Boleh tak?” Sarah memandang Faris. dia berharap sangat Faris mahu menolongnya dan meluangkan masa dengannya.
“Yes, sure. What can I do for you?”
“Well, sekarang ni I akan tinggal di KL sebab I akan uruskan cawangan kat sini so, I nak minta tolong you boleh tak you carikan apartmen untuk I sebab sekarang ni I tak ada tempat tinggal lagi.”
“Oh, habis tu sekarang you tinggal kat mana?”
“I tinggal kat hotel for the time being sampai la I jumpa tempat tinggal yang sesuai untuk I. I tak biasa sangat dengan KL ni jadi I tak tahu tempat mana yang sesuai untuk I tinggal. Sebab tu I minta tolong you. I hope you don’t mind.” Sarah tersenyum.
“No problem Cik Sarah. I boleh tolong carikan. So, sekarang ni kita akan jumpa selalu la since you dah kerja kat sini dah.”
Sarah mengangguk. Hatinya berbunga mendengar Faris berkata yang mereka akan selalu berjumpa. Memang itu yang diharapkannya. Sebab itulah dia bersungguh-sungguh meyakinkan papanya supaya bekerjasama dengan syarikat Royal Holdings untuk projek terbaru mereka. Dia juga meminta supaya ditukarkan ke Kuala Lumpur supaya boleh bertemu dengan Faris. Nasib baik papanya bersetuju apabila dia berkata mahu menguruskan cawangan mereka di Kuala Lumpur memandangkan papanya dan abang sepupunya telah menguruskan syarikat mereka di Pulau Pinang.
“So, macam mana dengan janji you hari tu? Masih valid ke?” Sarah bertanya sambil tersenyum.
“Janji? Janji apa ya Cik Sarah? I lupa la.” Faris kebingungan. Dia sudah terlupa dengan janjinya dengan Sarah. Wajah sarah bertukar hampa.
“Your promise yang you akan belanja I lunch bila I datang KL.” Sarah mengingatkan tentang janji mereka. Faris mengangguk dan ketawa.
“Hahaha. Sorry, I boleh terlupa pula. Sure, no problem. Hari ni I belanja you lunch. Nanti, I suruh secretary I panggil Tajul sekali. Kita boleh lunch sma-sama.” Faris berdiri dan bergerak ke arah mejanya untuk memanggil setiausahanya melalui interkom.
“No, stop.” Cepat-cepat Sarah menghalang. Faris baru sahaja menekan butang interkom berpusing memandang Sarah. Dia menjongketkan keningnya seperti bertanya kenapa.
“I just nak lunch dengan you je kalau you tak kisah la.” Sarah bersuara lambat-lambat. Dahi Faris berkerut mendengar permintaan Sarah.
“Oh… dengan I je? Well, it’s fine… with me.” Lambat-lambat Faris menjawab. Pelik dia rasa dengan permintaan Sarah namun cepat-cepat dia padamkan rasa tidak sedap hatinya. Dia harus profesional.
“Thank you.” Sarah tersenyum gembira. Harapannya untuk makan bersama Faris akhirnya berjaya.

“WHAT a beautiful restaurant. Thanks for bringing me here.” Sarah memandang Faris dengan gembira. Dia melihat sekeliling restoren yang kelihatan santai itu. Kagum dengan reka bentuk dan hiasan dalaman restoren itu.
“For your information, restoren ni bukan je cantik tapi makanan kat sini memang sedap. I regular customer kat sini kalau you nak tahu.” Faris mula bercerita.
“Really? Then, you kena suggest la makanan yang paling sedap kat sini.”
“Well, lamb steak kat sini yang terbaik punya. You takkan dapat kat tempat lain punya. I memang suka makan steak kat sini tapi yang selalu I order, lamb steak. Kalau you makan, ypu akan rasa seolah-olah steak tu macam cair dalam mulut you sebab sos dia memang best. Trust me.” Faris memberi cadangan. Sarah hanya ketawa melihat kesungguhan Faris bercerita mengenai keenakan makanan itu.
“Sure, I’ll try that one.” Mereka makan dengan gembira. Kadang-kadang mereka ketawa apabila berbual mengenai kerja dan kehidupan mereka.
Tanpa mereka sedari ada sepasang mata yang sedang memerhati mereka dari tadi.
“Hello bos. Aku nampak target dengan seorang perempuan tengah makan kat restoren ni. Nampak mesra betul. Bos nak I buat apa?” Sudin menelefon Jerry untuk melaporkan kepada ketuanya.
“Perempuan mana tu?” Jerry bertanya.
“Kalau tak silap aku la bos. Perempuan ni yang taget jumpa kat Pulau Pinang hari tu.” Sudin masih ingat lagi wanita cantik itu yang dilihatnya ketika dia mengekori Faris ke Pulau Pinang.
“Bagus, aku nak kau follow diorang ke mana pun diorang pergi. Kau jangan lupa ambil gambar macam hari tu. Aku nak biar gambar tu nampak macam diorang ada affair. Kau faham tak?” Jerry memberi arahan.
“Okey bos.” Sudin menamatkan panggilan. Dia mengambil gambar Faris dan Sarah yang sedang ketawa. Dia sengaja mengambil beberapa keping shot yang sama supaya boleh dipilih oleh ketuanya. Dia tahu sangat bahawa orang yang mengupah mereka itu sangat cerewet jadi dia perlu buat kerja dengan baik.
“Sarah, I dah call kawan I and dia cakap ada satu apartmen yang kosong kat tempat dia. I rasa you mesti suka apartmen ni sebab tempat tu sesuai dengan you.” Faris memberitahu setelah dia mendapat panggilan daripada sahabatnya sebentar tadi. Dia juga sudah tidak memanggil Sarah dengan panggilan Cik lagi setelah Sarah tidak membenarkannya memanggilnya begitu.
“Wow, cepatnya. I baru cakap tadi and now you dah jumpa apartment yang sesuia dengan I. Not bad.” Sarah memuji Faris.
“Tak adalah, kawan I memang ramai yang buat bisnes ni so, mudahlah kalau I nak beli rumah or apartmen. Diorang boleh uruskan dengan cepat. So, you nak pergi tengok sekarang ke? I boleh bawakkan?”
“Sure, why not.”

“DIORANG buat apa kat apartmen ni? Kenapa pergi berdua je?” Tanya Hana kepada Sudin.
“Aku rasa yang perempuan ni nak beli apartmen la Cik Hana sebab aku tengok diorang jumpa seorang lelaki yang nampak macam pekerja yang urus apartmen tu.” Sudin memberitahu.
“Aku rasa kita boleh gunakan gambar ni Hana. Kita manipulasi Adawiyah dan cakap kat dia yang suami dia dah tidur dengan kekasih dia dari Pulau Pinang tu. Kita buat macam diorang masuk dalam apartmen tu berdua je. Macam mana?” Jerry memberi cadangan.
“Bagus, aku suka. Aku nak kau hantar gambar ni sekarang jugak kat betina sial tu.” Arah Hana kepada Sudin. Sudin mengangguk lalu memasukkan gambar itu ke dalam sampul surat dan beredar dari rumah Jerry.
“Kan aku dah cakap Hana, kau tak payah nak buat kerja gila sampai nak membunuh bagai. Tengok la. Sekarang ni, kita dah boleh kacau mereka.” Jerry duduk di sebelah Hana yang sedang menghisap rokok itu.
“Tapi aku tak puas hati jugak dengan kerja kau. Kenapa aku tak dapat satu pun gambar betina tu?”
“Sabarlah Hana. Orang aku cakap, doktor tu jarang keluar. Dia cuma pergi kerja dan balik rumah je. Kalau keluar pun dia keluar dengan Faris je. Tu yang susah sikit nak dapat gambar dia keluar dengan mana-mana lelaki. Lagipun, kerja dia bukan macam suami dia yang kena selalu keluar jumpa client tak kira lelaki ke perempuan. Doktor tu duk dalam pejabat dia pastu check orang je.”
“Alasan. Aku tak kira, aku nak kau perangkap ke apa ke asal betina tu nampak macam perempuan tak guna kat mata Faris.” Hana berkata sebelum meneguk air haram di hadapannya.

3 comments:

  1. Boleh beri sedikit sinopsis tentang cerita ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sinopsis dy yg kt teasr tu.

      Delete
  2. Akak buatlah bab baru . tak sabar nak tahu kesudahan apa yg berlaku dgn faris . dia jatuh cinta ke dengan Sarah ?

    ReplyDelete