Saturday 25 January 2014

Bab 1


“ADAWIYAH tengok kat sana tu. Faris dengan geng dia la”, Maria menyiku sahabatnya yang sedang asyik melayan makanannya. Terjuih-juih bibirnya menunjukkan ke arah sekumpulan pelajar lelaki yang sedang membeli makanan di kantin. Adawiyah buat tidak kisah sahaja padahal ekor matanya asyik mengekori lelaki itu. Lelaki pujaan pelajar sekolah yang juga merupakan ketua pelajar sekolah tersebut.
            “Woi perempuan kau dengar tak ni? Lelaki pujaan kau tu.” Sekali lagi Maria memanggil sahabat baiknya yang sedang khusyuk melahap. ‘Lapar sangat ke minah ni sampai jejaka pujaan depan mata lalu pun buat tak dek je. Buang tabiat nak mampus ke budak ni.’ Gerutu Maria dalam hati.
Adawiyah masih tidak menjawab dan meneruskan suapan nasi gorengnya. Maria sudah menjeling-jeling sahabatnya itu kerana dari tadi panggilannya tidak dijawab. Maria menggoncang bahu sahabatnya itu beberapa kali namun hanya keluhan yang keluar dari mulut sahabatnya itu.
            “Ya, aku nampak Maria. Biarlah dia lalu pun. Bukannya dia kacau kita pun.” Jawab Adawiyah setelah tidak tahan dengan sahabatnya itu.
            “Kau ni apesal hah? Tiba-tiba je aku tengok tak semangat je ni. Selalunya kau la yang paling semangat kalau si Faris tu lalu depan kau. Hari ni tak pulak. Kau dah buang tabiat nak mampus ke?” Maria yang memang terkenal dengan mulut lasernya itu menyoal.
            “Tak ada apa-apa la.”
            “Ya la tu. Tak ada apa-apa. Cuba beritahu aku. Apa masalah kau sebenarnya? PMS ke?” Maria mula menyoal sahabatnya itu. Tidak pernah sahabatnya itu bermuram seperti itu. Satu sekolah kenal Rabiatul Adawiyah seorang yang happy go lucky. Kalau dia bermuram mesti ada apa-apa yang dah jadi.
            “Ummm… aku… aku…” Adawiyah teragak-agak untuk memberitahu sahabatnya itu.
            “Apa yang aku… aku… ni. Cepatlah, kang aku sekeh kang. Tak pasal-pasal biol kepala hotak kau tu,” marah Maria.
            “Sebenarnya aku malu dengan Faris tu.”
            “Kenapa?”
            “Dia dah tahu yang aku suka kat dia la.”
            “Hah?” Terjerit Maria mendengar luahan Adawiyah. Pelajar-pelajar lain yang berada di kantin semua berpaling ke arah mereka termasuklah Faris dan sahabat-sahabatnya. Adawiyah menundukkan mukanya kerana malu sambil mencubit pinggang sahabatnya itu. Maria yang baru perasan keterlanjurannya tersengih-sengih malu. Dia melambai-lambaikan tangannya ke arah pelajar-pelajar yang masih melihat mereka untuk menutup malunya. Setelah pelajar lain tidak mempedulikan mereka, Maria kembali bertanya.
            “Macam mana beb? Bukan ke  tak ada orang yang tahu pasal ni kecuali kita berdua. Kau ada beritahu dia ke?”
            Belum sempat Adawiyah menjawab, Faris dan sahabat-sahabatnya berdiri di hadapan meja mereka. Maria membulatkan matanya kerana terkejut manakala Adawiyah yang sedang minum tersedak sehingga terbatuk-batuk. Maria menepuk-nepuk belakang sahabatnya itu. Faris dan sahabat-sahabatnya tersenyum-senyum menahan ketawa.
            “Boleh ke kitorang duduk kat sini? Meja lain dah penuh.” Tanya Syahril yang juga merupakan penolong ketua pelajar sekolah tersebut. Rakan-rakannya yang lain memandang Adawiyah dengan Maria menunggu jawapan.
            “Duduklah. Ni kan tempat semua orang. Kalau kami tak bagi pun korang memang berhak duduk.” Jawab Adawiyah tanpa mengangkat wajahnya. Maria terkejut dengan jawapan Adawiyah.
            ‘Apa yang minah ni melalut ni. Woi, Faris tu. Kenapa kau cakap kasar macam tu?’ Bentak Maria dalam hati.
            Faris tersenyum dan kemudian meletakkan pinggan nasinya di hadapan Adawiyah. Sahabat-sahabatnya yang lain turut melakukan perkara yang sama. Adawiyah masih lagi menunduk seperti tadi. Maria pula masih membulatkan matanya memandang mereka. ‘Alahai, hensemnya korang ni.’ Puji Maria dalam hati.
            “Kenapa tak makan lagi?” tanya Faris kepada Adawiyah apabila melihat Adawiyah masih menundukkan muka sedangkan nasi gorengnya masih tinggal separuh. “Dah kenyang ke?” sambung Faris lagi apabila Adawiyah masih tidak menyentuh makanannya.
Tiba-tiba Adawiyah bangun dan menarik Maria untuk meninggalkan meja itu. Maria yang masih lagi terkejut itu terpinga-pinga dengan tindakan Adawiyah. Tanpa menjawab soalan Faris dia berlalu meninggalkan meja itu bersama Maria tanpa mengangkat wajahnya. Baru sahaja tiga langkah berjalan, Adawiyah terdengar namanya dipanggil. Dia berpaling untuk melihat siapa yang memanggilnya.
            “Adawiyah, terima kasih ya atas lukisan kartun saya tu. Pandai awak lukis. Comel sangat tapi saya tak faham la maksud ‘Faris Shillang love RA buin’ tu. Lain kali awak tulis la maksud perkataan tu kat atas tu. Nanti saya baca.” Faris tersenyum selepas berkata. Sahabat-sahabatnya hanya tersenyum ke arah Adawiyah manakala Maria sekali lagi membulatkan matanya. ‘Oh My Gucci.’ Hatinya berdetik.
Muka Adawiyah memerah mendengar kata-kata Faris. Dia segera menarik tangan Maria dan beredar dari situ. Kata-kata Faris sebentar tadi masih terngiang-ngiang di telinganya. Setelah tiba di Pondok Harapan, Maria segera bertanya kepada Adawiyah.
            “Macam mana dia tahu?” Maria bertanya sambil memerhatikan Adawiyah yang sedang mundar-mandir di hadapannya.
            “Tahu apa?” Adawiyah masih lagi mahu berteka-teki dengan Maria sedangkan dia tahu bahawa Maria faham apa yang dikatakan oleh Faris tadi.
            “Come on la Adawiyah. Aku pun tahu jugak la pasal tu. Aku nak tahu macam mana dia boleh tahu kau yang buat.” Maria masih tidak berpuas hati. Bukan dia tidak tahu yang Adawiyah menconteng meja Faris dengan melukis kartun gambar mereka dan menyatakan rasa cintanya pada Faris di atas meja itu.
            “Aku tersilap tandatangan kat meja dia.”
            “Ye la. Tapi macam mana dia boleh tahu yang tandatangan tu kau punya. Takkan dia main agak je. Bukan aku tak kenal tandatangan kau. Mana ada nama kau kat tandatangan kau tu. Macam bentuk beruang panda je sekali aku tengok tandatangan kau tu. Takkan la dia boleh tahu tu tandatangan kau.” Panjang Maria bercakap.
            “Hari tu Syahril dengan Faris datang kelas kita nak ambil tandatangan semua pengawas dan aku pun bagilah tandatangan aku. Aku tak ingat langsung yang aku ada sign meja Faris masa tu. Mesti Faris perasan tandatangan tu.” Adawiyah bercerita sambil mengaru kepalanya yang tidak gatal.
            “Astaghfirullahalazim. Tu la kau, aku dah kata hari tu. Jangan luah perasaan kau kat meja dia. Kan sekarang dah kena. Habis tu dia dah padam belum lukisan kau kat meja dia tu?” soal Maria.
            “Belum. Aku ingat dia akan padam tapi dah seminggu lukisan tu ada atas meja dia tapi dia tak padam-padam pun. Aku saja je buat macam tu. Kadang-kadang bila dah datang perangai gila aku ni, aku dah tak terfikir akibatnya.” Keluh Adawiyah kesal.
            “Padan muka. Kan dah malu. Tak pasal-pasal mamat tu dah tahu yang kau syok kat dia. Tak padan dengan pengawas sekolah kau ni. Conteng meja bagai. Vendelisme betul la.” Bebel Maria. Walaupun sudah berkali-kali dinasihati sahabatnya itu tapi masih lagi dengan perangai keanak-anakannya sedangkan usia mereka dah masuk 17 tahun.
            “Aku nak buat apa ni Maria. Kau tolonglah aku. Aku malu sangat ni. Rasa macam dah tak boleh nak tengok muka Faris dah.” Mata Adawiyah mula berair ingin menangis. Maria memandang sahabatnya dengan rasa belas.
            “Okey, aku cuba fikir. Apa la nasib aku boleh kawan macam kau ni.” Bebel Maria sambil mengerut-ngerutkan kepalanya untuk berfikir. Dia tahu kata-katanya tadi tidak disimpan dalam hati Adawiyah kerana Adawiyah tahu tentang mulutnya yang laser itu.
Tiba-tiba Maria berdiri. “Ha!!!”
`           “Apa yang ha tu?” Adawiyah terkejut dengan jeritan sahabatnya itu.
            Maria tersengih-sengih lalu menarik Adawiyah mendekatinya. Dibisiknya sesuatu kepada Adawiyah. Mata Adawiyah membulat mendengar cadangan Maria yang gila.
            ‘Biar betul kau ni Maria. Takkan nak buat lagi.’ Getus hati Adawiyah. Maria menjongketkan keningnya meminta persetujuan daripada Adawiyah. Lambat-lambat Adawiyah mengangguk.

            “MARIA, kau tengok betul-betul tau. Pastikan line clear. Jangan sampai ada yang lalu tau. Malu kita kalau ada orang tahu kerja kita ni.” Bisik Adawiyah kepada Maria.
            “Yalah, aku tahu. Kau buat jelah plan kita tu. Aku jaga line betul-betul ni. Kau tak payah risau la. Kau buat cepat-cepat la. Tak silap aku diorang tak balik lagi, tengah main bola kat padang,” Maria menolak sahabatnya masuk ke dalam kelas Faris.
Maria mengintai di sebalik pintu kelas Faris untuk memastikan tiada sesiapa lalu di kawasan itu. Keadaan sekolah yang sudah lenggang kerana ramai pelajar sudah pulang ke rumah masing-masing memudahkan mereka menjalankan rancangan mereka itu tanpa diketahui sesiapa. Adawiyah mengeluarkan pemadamnya dari poket baju sekolahnya lalu dengan segera memadamkan lukisannya di atas meja Faris. Dalam hati dia tidak berhenti membebel kepada Faris.
            “Kenapalah mamat tu tak padam je lepas baca. Nak tayang satu sekolah ke? Tak pasal-pasal aku yang kena padam pulak. Ish, geram betullah aku.” Adawiyah menyental meja Faris dengan geram ibarat seperti dia menyental muka Faris. Akibat malu yang melampau, perasaan suka kepada Faris bertukar menjadi geram.
“Alah, salah kau jugak. Yang kau gatal tangan nak meluahkan perasaan ‘chenta’ kau tu kat dia buat apa. Terima je la.” Maria masih lagi mengintai di sebalik pintu. Khuatir jika Faris dan sahabat-sahabatnya datang. Mati mereka berdua.
“Ala, aku ingat dia tak tahu.” Adawiyah membela dirinya namun dia masih cuba memadam lukisannya di meja Faris dan segala jenis mak nenek yang ditulisnya di atas meja itu. Lima minit kemudian, dia siap memadam semuanya.
“Dah siap pun.” Adawiyah tersenyum kerana meja Faris sudah bersih disentalnya malah lebih bersih daripada sebelum dia menconteng meja lelaki itu.
“Kalau dah siap, jomlah kita pergi. Nanti diorang sampai mampus kita.” Maria bersedia untuk meninggalkan kelas itu.
“Kejap la beb. Aku nak tulis something ni kat meja dia.” Adawiyah mengeluarkan pensel mekanikal jenama pilot daripada poketnya.
“Laaa… ada lagi ke? Kau tak habis lagi ke nak conteng meja dia? Tak serik ke? Dah la poket dia macam poket doraemon, macam-macam ada,” Maria mula membebel lagi. Adawiyah hanya tersengih-sengih. “Hah, kau nak tulis apa pulak kali ni?” Maria mendekati Adawiyah untuk melihat apa yang ditulisnya.
SAYA TAK SUKA AWAK. SAYA GURAU JE MASA SAYA CONTENG MEJA AWAK TU. HARAP AWAK PAHAM YE. KALAU TAK PAHAM, BUAT2 LA PAHAM.
p/s : jangan lupa PADAM lepas baca.
            Setelah siap menulis, Adawiyah tersengih seperti kerang busuk. Puas hatinya kerana dapat membetulkan salah faham. Maria menggeleng melihat apa yang ditulis sahabatnya. Tiba-tiba mereka terdengar suara Faris sedang bercakap dengan seseorang. Semakin lama suara tersebut makin jelas didengari. Adawiyah kenal sangat dengan suara Faris kerana dia merupakan pengawas yang selalu membaca doa setiap pagi.
            Adawiyah dan Maria berpandangan. Mulut mereka ternganga kerana terkejut. Mereka sudah tidak sempat lari lagi. Adawiyah menarik tangan Maria dan menyorok di bawah meja guru. Mereka sama-sama berdoa supaya mereka tidak ditemui oleh Faris.
            Faris masuk ke kelas bersama Syahril sambil bersembang. Sesekali kedengaran mereka ketawa. Sampai di mejanya, Faris mengerutkan mukanya setelah membaca apa yang ditulis oleh Adawiyah sebentar tadi. Syahril melihat ke meja sahabatnya lalu ditepuk bahu sahabatnya sambil tersenyum. Adawiyah yang sedang mengintai berpeluh-peluh di bawah meja.
            “Bila diorang nak keluar ni, panaslah bawah meja ni.” Bisik Adawiyah.
            “Kau kira kau punya panas je, aku yang nak terkencing ni macam mana? Dah la aku tak tahan ni.” Maria memarahi Adawiyah namun diperlahankan suaranya supaya tidak didengari Faris dan Syahril. Adawiyah ketawa terkekek-kekek mendengar luahan Maria. Kesian kawannya, terpaksa tahan kencing. Maria yang marah dengan reaksi Adawiyah mengeluarkan sepit ketamnya lalu mencubit perut Adawiyah.
            Adawiyah serta-merta menjerit. “Adoi, sakitnya perut aku, apasal kau ni Maria? Sakit la.” Maria menepuk kepalanya. Matilah aku.
            Faris dan Syahril melihat ke meja guru. Berkerut dahi mereka. ‘Aik, siapa yang duduk bawah meja cikgu tu?’ Mereka berdua berjalan ke arah meja guru. Faris menundukkan badannya dalam posisi bercangkung. Dia tersenyum melihat muka Adawiyah dan Maria yang sudah pucat. Kalau ditoreh mesti tak berdarah. Syahril di sisi hanya ketawa sahaja namun dikawal ketawanya kerana kasihankan mereka berdua.
            “Awak buat apa bawah meja ni? Tak panas ke?” Faris bertanya. Senyuman di bibirnya masih tidak hilang.
            “Eh, Maria kau dah jumpa belum contact lense kau yang hilang tu? Rasanya jatuh bawah ni tadi kan?” Adawiyah berpura-pura mencari sesuatu. Tiba-tiba akalnya terfikir untuk menipu. Maria yang tiba-tiba ditanya itu kebingungan.
            “Contact lense? Bila masa pulak aku pakai contact lense. Aku tak rabun la.” Maria membalas. Kepalanya yang tidak gatal itu digaru.
            ‘Kenapalah kau ni bodoh sangat time kritikal macam ni. Hish.’ Adawiyah membentak dalam hati.
            Faris yang hanya memerhati akhirnya ketawa. Syahril juga sudah tidak dapat menahan tawanya ketawa besar. Rupanya Adawiyah masih mahu menegakkan benang yang basah.
            “Sudahlah tu. Keluar je lah. Kesian saya tengok awak berdua ni. Ke nak saya tolong?” Faris bertanya. Adawiyah dan Maria menggeleng serentak. Faris seraya berdiri ke tepi untuk memberi laluan kepada mereka berdua untuk keluar dari meja. Perlahan-lahan Adawiyah merangkak keluar diikuti Maria. Setelah mereka berdiri, mereka segera berlari untuk meninggalkan kelas Faris.
            “Adawiyah, I hope what you write on my table just now does not reflect what in your heart. I like what you write before better and I won’t erase it.” Laju Faris menuturkannya.
            Adawiyah yang sudah agak jauh berlari hanya mendengarnya sayup-sayup. ‘Betul ke apa yang aku dengar ni?’ Hatinya berdetik namun untuk kembali bertanya dia terlalu malu. Dia meneruskan langkahnya tanpa menoleh ke belakang lagi.

3 comments: