Sunday 26 January 2014

Bab 4


SEPERTI biasa, Adawiyah sibuk memeriksa pesakitnya. Tiba giliran pesakit yang kelapan hari ni, Adawiyah membetulkan duduknya. Pintunya diketuk dari luar sebelum pesakit dipanggil masuk. Faris masuk ke dalam biliknya dan dengan selamba duduk di hadapannya.
‘Dia ni lagi. Tak ada orang lain ke yang datang hah? Buat spoil mood aku je la.’
Adawiyah tetap memberikan senyuman kepada Faris. Etika kerja perlu dipatuhi. Jangan kerana masalah peribadi, dia harus mengabaikann etika kerjanya. Lagipun, sekarang waktu bekerja. Dia tidak boleh mencampur adukkan tugasnya dengan urusan peribadinyaa. Dia tahu dia perlu profesional. Diamatinya wajah Faris hari ini. Tampak segak dengan kemeja hitam dan tali leher putih. Rambutnya yang lebat disisir rapi. Huh, kalaulah tidak terkenangkan Faris pernah mengugutnya, memang dia akan jatuh hati sekali lagi pada lelaki itu.
“Ada apa yang boleh saya bantu?” seperti biasa, Adawiyah bertanya kepada pesakitnya.
“Saya sakit.”
Adawiyah mengamati wajah putih bersih Faris. Tiada tanda-tanda demam. Sihat sahaja Faris pada pandangan matanya. Mungkin sakit dalaman agaknya.
“Sakit di bahagian mana tu encik?” Adawiyah masih lagi bertanya. Dia mula memakai stetoskop untuk memeriksa Haris.
Lelaki itu diam walaupun Adawiyah bertanya. Adawiyah meletakkan stetoskop di dada Faris yang sasa itu untuk memeriksa degupan jantungnya. Biasa sahaja. Seperti orang sihat. Tiada tanda-tanda sakit. Kemudian dia mencatat sesuatu pada fail. Dia meminta Faris menghulurkan tangannya untuk diperiksa kadar tekanan darah. Faris hanya menurut. Faris memerhati Adawiyah yang sedang melakukan kerja.
Tangan Faris terpaksa disentuhnya untuk memasang alat terrsebut. Hatinya berdebar semasa tangan mereka bersentuhan seperti ada kejutan elektrik sahaja namun diteruskan kerjanya. Dia tidak mahu kelihatan tidak profesional di mata Faris. Setelah diperiksa, tekanan darah Faris juga normal. Tiada tanda-tanda sakit. Sekali lagi dia mecatatkan sesuatu pada fail.
“Encik ada rasa apa-apa perubahan tak kebelakangan ini?” Adawiyah mula memandang Faris.
“Ada, saya tak boleh tidur lena kebelakangan ini. Makan pun tak ada selera. Kerja pun saya tak boleh nak fokus.” Faris menjawab.
“Ummm… encik ada rasa sakit tak pada bahagian anggota badan?” Adawiyah menulis semua simptom-simptom yang Faris nyatakan tadi pada fail.
“Ada.”
“Sakit apa ya?”
“Sakit hati.”
Adawiyah yang sedang menulis,  berhenti menulis. Dia memandang wajah Faris lama. Rasa geram bertandang di hatinya. Dia terasa seperti dipermainkan oleh lelaki itu tapi lelaki itu masih berwajah serius. Kalau diikutkan hatinya, mahu sahaja dia menumbuk wajah lelaki itu. Lelaki itu memang telah merugikan masanya.
“Encik, saya rasa encik ni dah tersilap doktor sebenarnya. Sepatutnya encik berjumpa dengan doktor psikatari.” Dapat didengari nada marah di dalam suaranya.
“Awak tak nak tanya ke kenapa saya sakit hati?”
Faris tidak mempedulikan kata-kata Adawiyah. Lain yang dikata, lain yang dijawab.
‘Oh, kau nak main-main dengan aku ya? Fine, let’s play along.’
Setelah menarik nafas. Adawiyah memberanikan dirinya memandang mata Faris.
“Okey, kenapa encik sakit hati?”
“Saya sakit hati sebab awak rapat dengan Farhan. Saya tak nak awak rapat dengan dia atau dengan mana-mana lelaki. Saya sakit hati sebab awak buat tak endah dengan saya. You make me like I’m not exist. Awak tak jawab call saya walaupun saya pernah bagi awak amaran supaya awak jawab call saya. Saya sakit hati dengan semua yang awak buat pada saya.” Tenang Faris menjawab.
Dia tidak kisah kalau Adawiyah ingin mentertawakannya. Dia mahu Adawiyah tahu apa yang dirasanya. Dia mahu Adawiyah menjadi miliknya. Dia tidak mahu Adawiyah menjadi milik Farhan atau mana-mana lelaki.
Adawiyah terkejut dengan pengakuan Faris tetapi dia berpura-pura tidak mempedulikan kata-kata lelaki itu.
“Boleh saya tahu siapa encik pada saya? Adik saya, abang saya, ayah saya, boyfriend saya, tunang saya or perhaps suami saya? Apa hak encik untuk mengawal diri saya?” sinis Adawiyah bertanya.
“I may not be one of those but I’ll make sure I will be your husband.” Tegas Faris.
Terpempan Adawiyah mendengarnya namun dia tetap tidak mahu kalah.
“No, you won’t.” Adawiyah menggelengkan kepalanya dan menyandar pada kerusinya.
“Yes, I will. Bukan awak dulu sukakan saya?” Faris mengenakan Adawiyah kembali.
“Look, it just puppy love okay. Every teenagers have that kind of feeling. Now we have grown up. Just forget about it.” Pujuk Adawiyah. Sebenarnya dia ingin memujuk Faris supaya tidak mengungkit kisah lalu kerana dia masih malu setiap kali mengenangkan hal tersebut.
“No. not for me. Once, you have confessed to me, you must take the responsibilities.”
“What responsibilities?” Adawiyah meninggikan suaranya. Geram betul dia dengan lelaki yang tidak faham bahasa seperti Faris.
“You must marry me. You told me last few years that you love me so, you must marry me.” Faris masih bertegas.
“Saya dah tak ada apa-apa perasaan pada awak, percayalah.” Rayu Adawiyah.
Tetapi entah mengapa, hatinya berasa sakit apabila dia berkata begitu.
“Then, you will love me again. I’ll make sure you will confess to me again with all your heart.”
Berdebar hati Adawiyah mendengar luahan Faris. Apa yang Faris hendak daripadanya? Mereka baru sahaja bertemu seminggu yang lalu setelah lapan tahun tidak berjumpa. Sekarang, lelaki itu telah mengganggu hidupnya. Pening kepalanya. Apa tujuan Faris melakukan seperti itu.
“Maafkan, saya Encik Faris. Saya rasa encik tak sakit apa-apa. so, saya rasa encik boleh keluar. Saya ada pesakit lain. Encik dah mengganggu masa saya bekerja. We have nothing to talk anymore.” Adawiyah berdiri membelakangi Faris. Dia tidak mahu Faris melihat wajahnya yang sudah merah. Jantungnya berdegup kencang seperti ada ribut taufan sahaja di dalam hatinya.
Faris berdiri. Sakit hatinya mendengar kata-kata Adawiyah.
“Dengar sini Rabiatul Adawiyah bt Haji Sulaiman, saya akan pastikan awak jadi milik saya. Apa pun awak cakap, saya tahu awak masih cintakan saya. Saya boleh rasakan melalui sinar mata awak. Awak pegang janji saya Adawiyah, selepas ini awak tak akan jumpa saya lagi. Awak hanya akan jumpa saya setelah awak sah menjadi isteri saya. Saya akan buat awak jatuh cinta pada saya sekali lagi.”
Selesai mengucapkan kata-katanya, Faris keluar dari bilik Adawiyah. Terduduk Adawiyah mendengar kata-kata Faris.
“Dia dah gila. Tengku Faris Hilman bin Tengku Hamid dah gila. I hate you!!!” ujar Adawiyah. Tetapi entah kenapa air matanya berlinangan. Dia tidak tahu kenapa hati berdebar dan sakit dalam masa yang sama. Perasaan yang sama yang pernah dia rasakan sepuluh tahun lalu. Kenapa dia merasakan semua ini. Kenapa???

FARIS benar-benar mengotakan janjinya. Dia memang tidak berjumpa langsung dengan lelaki itu sejak tiga bulan yang lalu. Faris juga tidak pernah menelefonnya. Setiap kali dia ke rumah Tengku Hamid untuk memeriksa keadaannya, dia tidak pernah terserempak dengan Faris. Adakah Faris benar-benar berjauh hati dengannya. Nampak sangat Faris mudah berputus asa. Jauh di sudut hatinya, dia berharap Faris akan datang berjumpanya lagi tapi disimpannya perasaan dan keinginan itu jauh-jauh di dalam lubuk hatinya.
Tiada guna dia sukakan Faris kerana Faris sudah banyak berubah. Dia pernah sukakan Faris dahulu kerana kebaikan lelak itu. Dia sering melihat Faris membantu guru-guru. Faris juga menjadi anak emas pengetua sekolah. Setiap kali dia mendengar Faris mengaminkan doa dan mengetuai bacaan Yassin, hatinya selalu berdebar. Faris juga baik dengan semua pelajar. Sikap itulah yang membuatkan dia jatuh hati kepada Faris tetapi lelaki itu sudah jauh berubah sekarang.
Faris yang dia kenali kini suka marah-marah. Sudah banyak kali dia dimarahi lelaki itu. Lelaki itu juga pernah mengugutnya untuk membongkar kenakalannya sepuluh tahun lalu. Dia juga sering memandang wajah Adawiyah dengan pandangan yang menakutkan. Lelaki itu juga tidak segan silu menyentuh belakangnya dan minum air dari gelas yang sama dengannya sedangkan semua itu tidak boleh dilakukan. Mungkin kerana pengaruh budaya barat ketika dia melanjutkan pelajarannya di luar negara.
Adawiyah mengeluh lagi. Kenapa wajah lelaki itu selalu hadir dalam mindanya. Puas ditepis namun dilihatnya juga. iPhone yang berada di hujung meja berbunyi. Adawiyah tersenyum melihat nombor yang tertera. Uminya di kampung menelefon.
“Assalamualaikum umi.”
“Waalaikumussalam, anak umi sihat tak?” Seperti biasa umi pasti akan bertanya tentang kesihatannya. Maklumlah dia merupakan satu-satunya anak perempuan daripada lima beradik dan dia juga merupakan anak bongsu. Masakan umi tidak bimbangkan dirinya.
“Adik sihat umi. Umi dengan abah macam mana? Sihat tak? Adik rindulah nak balik Kelantan jumpa umi dan abah. Rindu sangat.”
“Alhamdulillah, sihat. Abah kamu tu lagi sihat. Makin sihat dari dulu.” Umi berjenaka. Dia tahu Adawiyah memahami maksudnya bahawa suaminya makin tua makin gemuk. Bahagialah katakan.
Ketawa Adawiyah mendengar jenaka uminya.
“Ada apa hal umi call adik. Rindu ek?”
“Ha’ah, umi rindu sangat dengan adik. Siapa tak rindu anak umi yang comel ni. Tok ma kamu pun selalu sebut nama kamu. Rindu sangat tu.”
“Iya? Wahhh.. adik pun rindu kat tok ma. Rindu nak makan masakan tok ma. Singgang ikan dengan budu. Wahhh… bestnya umi.” Adawiyah mula terbayangkan lauk kegemarannya yang sering dimasak neneknya. Kecur air liurnya mengingatkan masakan neneknya.
“Kalau rindu, adik baliklah. Adik balik ya, hujung minggu ni.” Pujuk Puan Mariam.
“Ummm… tengoklah dulu umi. Adik tak boleh janjilah. Adik sibuk sangat sekarang ni. Nak minta cuti pun susah.” Rengek Adawiyah.
“Baliklah sayang. Along, angah, achik, alang semua balik. Balik ya.” Pujuk Puan Mariam lagi.
Mendengarkan hal itu, Adawiyah bersorak kegembiraan.
“Kalau macam tu, adik nak balik jugalah. Tapi kan umi, kenapa semua balik. Macam ada udang di sebalik mi je ni.” Gurau Adawiyah.
“Memang pun. Udang di sebalik mi memang sedap. Adik nak makan ke?” Puan Mariam melayan gurauan anaknya.
“Hahaha… umi ni lawaklah. Okeylah umi, nanti adik balik. Tapi umi jangan lupa suruh abah jemput adik kat airport tau. Adik malas drive. Nanti adik bagitahu bila adik berlepas ok.”
Puan Mariam tersenyum mendengar jawapan anaknya. Mudah benar dia memujuk anak bongsunya ini. Dia tahu Adawiyah memang anak yang baik. Hatinya sangat lembut. Pasti apa yang direncanakan olehnya dan suaminya berjalan lancar. Dia mahu melihat anaknya bahagia. Satu-satunya puteri dalam kehidupannya.
“Baiklah. Jaga diri elok-elok. Nanti umi bagitahu abah.”
“Okey, kirim salam kat abah dengan tok ma tu. Cakap adik rindu sangat. Cakap kat tok ma adik nok make gula singge denge budu (nak makan  gulai singgang dengan budu).” Adawiyah sengaja menggunakan loghat Kelantan.
Neneknya itu hanya tahu bercakap loghat Kelantan. Maklumlah, orang Kelantan sejati. Dia dan abang-abangnya pula dilahirkan di Kelantan tetapi dibesarkan di Kuala Lumpur kerana mengikut abahnya yang bekerja sebagai ustaz di sekolah menengah. Hanya selepas datuknya meninggal lapan tahun lalu, mereka berpindah ke Kelantan untuk tinggal bersama neneknya. Disebabkan itu dia tidak fasih sangat berbahasa Kelantan.
“Yalah, assalamualaikum.” Uminya ketawa di hujung talian.
“Waalaikumussalam.”

Usai bercakap dengan uminya, Adawiyah segera membuka komputernya. Dia ingin menempah tiket kapal terbang secara online.

No comments:

Post a Comment