Saturday 25 January 2014

Bab 2


10 Tahun Kemudian…

“DOKTOR Adawiyah, Doktor Farhan nak jumpa.” Suraya memberitahu melalui interkom. Adawiyah yang sedang berehat terkejut.
“Okey, sekejap lagi saya jumpa.” Adawiyah meraup mukanya yang keletihan. Hari ini dia sangat letih kerana begitu ramai pesakit yang datang ke klinik hari ini.
‘Hish, nak rehat sekejap pun tak boleh. Asyik nak panggil jumpa je. Dah lah aku tengah dok syok teringat zaman sekolah. Dia boleh kacau pulak. Potong stim betullah mamat ni. Mentang-mentang ni hospital bapak dia, suka-suka hati dia je nak mengarah aku. Aku cepuk jugak dengan kasut aku ni baru tahu.’ Bebel Adawiyah seorang diri.
Adawiyah keluar dari biliknya untuk ke bilik Farhan yang berada bersebelahan biliknya. Diketuk bilik itu sebelum masuk.
“Assalamualaikum Doktor. Ada apa yang boleh saya bantu?” Adawiyah memaniskan mukanya semanis mungkin di hadapanFarhan walhal dia baru sahaja mengutuklelaki itu di dalam biliknya tadi. Anak bos la katakan. Kena la hormat, baru gaji boleh up. Hehehe…
“Waalaikumussalam. Duduklah Adawiyah.” Farhan membalas senyumannya sambil menanggalkan kaca matanya. Lehernya diurut perlahan kerana kepenatan. Setelah Adawiyah duduk di hadapannya, dia memulakan bicara.
“You dah makan?” Farhan berbasa-basi.
“Humm… not yet. Kejap lagi kot saya pergi dengan Suraya. Kenapa doktor?” Adawiyah mengerutkan keningnya. ‘Dia nak ajak aku makan lagi ke?’
“Good. Makan jangan lupa tau. Jaga kesihatan awak. Awak tu doktor, jangan asyik nasihatkan pesakit supaya jaga diri. Awak pun kena jaga jugak. Nanti siapa nak rawat orang sakit kalau doktor pulak yang sakit.” Farhan ketawa.
‘Kenapa dia ketawa pulak. Tak lawak pun. Okey, Adawiyah kau pura-pura gelak je la. Kesian pulak tengok dia gelak sorang-sorang macam orang tak betul. Nasib baik la kau handsome Farhan.’ Adawiyah turut buat-buat ketawa supaya tidak mengecilkan hati lelaki itu.
Setelah ketawanya reda, dia terus memulakan bicara. “Okey, straight to the point la ya. Saya nak awak ambil alih tugas papa jadi doktor peribadi keluarga Tengku Hamid sebab papa pun dah tak berapa sihat sekarang ni. I tak nak dia sibuk lagi dengan hospital and keluarga Tengku tu. I just want him to rest at home. Can you do it?” Farhan memandang Adawiyah dengan serius.
“InsyaAllah doktor. I’ll try my best. Lagipun, saya pernah tolong Datuk rawatTengku Hamid. Rasanya tak ada masalah.” Adawiyah menjawab. “Well, anything else?”
“No, you may go now. Anyway, thanks.” Lembut Farhan menuturkannya. Matanya masih lagi memandang Adawiyah yang sudah berdiri.
“For what?”
“Sebab sanggup tolong I kat hospital ni.”
“My pleasure. Besides, its my job.”

BARU sahaja Adawiyah sampai ke Hospital Pakar Penawar setelah selesai makan tengah hari, jururawat di situ memaklumkan bahawa keluarga Tengku Hamid menelefon dan memintanya datang ke rumah beliau. Adawiyah bergegas ke rumah keluarga tersebut setelah mengambil peralatan yang dirasakan perlu.
Setibanya di villa Jannah, dia dibawa masuk ke dalam rumah oleh pengawal keselamatan. Adawiyah dibawa ke sebuah bilik oleh pembantu rumah. Dilihatnya beberapa ahli keluarga Tengku Hamid sedang berkumpul mengelilingi Tengku Maisarayang kelihatan pucat di atas katil. Adawiyah melakukan pemeriksaan setelah diarahkan oleh Tengku Hamid.
“Tahniah, Tengku Maisara mengandung.” Adawiyah menyampaikan berita gembira kepada keluarga itu setelah selesai memeriksa Tengku Maisara. Mereka semua gembira dan saling berpelukan.
“Berapa bulan doktor?” tanya Tengku Fatimah yang merupakan isteri Tengku Hamid.
“Saya tak boleh bagi anggaran yang tepat tapi kalau mengikut perkiraan dalam sebulan lebih. Saya cadangkan Tengku bawa Tengku Maisara ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.” Adawiyah menjawab dengan sopan.
            Jawapannya membuatkan semua yang berada di situ tersenyum. Tengku Maisara dilihat sedang menyeka air matanya. Air mata gembira barangkali. Adawiyah tidak mahu momen bahagia keluarga itu segera mengemas peralatannya untuk pulang kerana kerjanya sudah selesai.
            “Mai. Mai tak apa-apa ke?” Seorang lelaki meluru masuk ke bilik tersebut dan memeluk Tengku Maisara. Adawiyah yang berada di hujung katil hampir dilanggar lelaki itu terkejut. ‘Nasib baik aku tak terlatah,’bentak Adawiyah.
            “Doctor, is she fine?” lelaki itu bertanya namun wajahnya masih memandang Tengku Maisara. Adawiyah tidak dapat melihat wajah lelaki itu.
            “Abang, I’m pregnant.” Belum sempat Adawiah menjawab, Tengku Maisara menjawab bagi pihaknya.
            “What? Alhamdulillah.” Lelaki itu menadah tangannya mengucap kesyukuran.
            ‘Laki dia kot.’ Fikir Adawiyah. Bukannya dia mengenali semua ahli keluarga Tengku Hamid. Dia hanya mengenali Tengku Hamid, Tengku Fatimah dan Tengku Maisara sahaja. Yang lain dia tidak kenal. Ini kerana hanya mereka bertiga yang sering ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Dari situ dia diperkenalkan kepada keluarga ini. Ketika Adawiyah sedang berfikir-fikir, lelaki tadi berpusing memandangnya. Adawiyah yang sedang memegang stetoskopnya itu terkejut. Stetoskop yang berada di tangannya terjatuh.
            Dia cepat-cepat mengutip stetoskopnya dan disimpan di dalam beg. Lelaki itu masih memandangnya. Dia memberi senyuman yang kelat kepada lelaki itu untuk menutup kekok. Setelah siap mengemas peralatannya, Adawiyah meminta diri untuk pulang namun keluarga itu menghalangnya dengan alasan mengajaknya minum petang. Adawiyah tidak dapat menolak permintaan Tengku Fatimah yang bersungguh-sungguh menyuruhnya tunggu untuk minum petang. Adawiyah keluar dari bilik itu bersama Tengku Fatimah tetapi dia sedar bahawa lelaki masih memandangnya. ‘Ya Allah, kenapa aku boleh berjumpa dengan dia kat sini.’
            Di taman, Tengku Fatimah ralit meluahkan perasaannya yang gembira kerana akan mendapat cucu yang pertama. Tidak lama selepas itu, lelaki itu datang ke taman untuk menyertai mereka minum petang. Adawiyah sudah panas punggung. Lelaki itu melonggarkan tali lehernya lalu mengambil tempat di hadapan Adawiyah. Matanya tajam memerhatikan Adawiyah.
            “Mama, Mai panggil tadi. Katanya ada benda nak tanya.” Lelaki itu memberitahu Tengku Fatimah namun matanya masih memerhati Adawiyah yang sudah tidak senang duduk.
            “Kenapa?”
            “Entah. Mana Is tahu. Hal orang perempuan kot.”
            “Papa mana?”
            “Tadi dia kata nak keluar sekejap sebab ada janji dengan Datuk Aziz.”
            “Okeylah, mama pergi jumpa Mai dulu ya. Doktor, duduk dulu ya. Kejap lagi saya datang. Entah apa yang Mai nak tu.” Tengku Fatimah berjalan cepat-cepat menuju ke bilik anaknya. Runsing pula dia memikirkan anaknya itu.
            Adawiyah diam seribu bahasa. Kepalanya ditundukkan. Kakinya bermain-main dengan rumput karpet. Lelaki di hadapannya juga diam namun matanya tidak lepas daripada memandang Adawiyah.
            Akhirnya lelaki itu memecahkan kesunyian mereka. “Adawiyah apa khabar?”
            “Alhamdulillah, sihat. Encik Faris?” dia tidak tahu bagaimana untuk berkomunikasi dengan lelaki yang pernah berada di hatinya suatu ketika dahulu. Rasa malunya pada lelaki itu masih tebal walaupun perkara tersebut telah sepuluh tahun berlalu.
            “Umm… Macam ni lah. Adawiyah makin cantik sekarang ni. By the way, call me Faris. Its better.” Faris memandang Adawiyah lama. Satu-satunya wanita yang mampu membuat tidurnya tidak nyenyak.
            “Ha? Eh, mana boleh. Boleh. Eh… tak lah. Um… nak cakap apa ya. Oh, Encik Faris pun makin kacak.” Adawiyah masih menggunakan panggilan Encik di hadapan nama lelaki itu. Adawiyah mula mengeluarkan perangai kelam-kabutnya itu. Namun masih sempat matanya memandang wajah Faris. Wajahnya semakin kacakdan makin matang namun karisma yang dimiliki lelaki itu dari dahuli tetap terserlah. Rambut yang dipotong pendek membuatkan wajah lelaki itu mirip pelakon Aaron Aziz. Badannya juga semakin sasa. Mungkin hasil latihan di gim.
            Faris ketawa. Sudah lama dia tidak melihat wajah lembut itu. Dia rindu dengan perangai gadis itu yang sentiasa kelam-kabut setiap kali bertemu dengannya. Lapan tahun dia dia menahan rasa rindupada wajah itu namun dia tidak pernah berjaya menjejaki gadis itu. Mereka membawa haluan masing-masing setelah tamat SPM. Dia menyambung pengajian di luar Negara. Pulang sahaja ke tanah air, dia sibuk menguruskan syarikat keluarga. Pernah dia cuba bertanya kepada sahabatnya yang lain mengenai Adawiyah namun mereka juga tidak mengetahui perihal Adawiyah. Siapa sangka, Adawiyah merupakan doktor peribadi keluarga mereka. Faris tersenyum sendiri.
            ‘Eh, senyum pulak mamat ni. Sasau ke apa. Yang dok tengok aku dari tadi ni kenapa. Tak reti ke bini awak tu tengah mengandung. Pergilah teman bini tu. Jangan tengok aku dah. Malulah. Jangan disebut hal dulu sudah.’ Sempat Adawiyah berdoa di dalam hati semoga lelaki ini hilang ingatan terhadap apa yang berlaku sepuluh tahun dahulu. ‘Amnesialah kau sekejap. Puh.. puh…’
            “Dah kahwin?”
            ‘Eh, berani tanya aku dah kahwin ke belum. Soalan berani mati ni. Kalau aku tak kahwin kenapa? Kau nak jadi laki aku ke? Menyibuk je. Pergilah jauh-jauh.’ Adawiah hanya mendiamkan diri. ‘Tak payah jawab lagi bagus.’
            “Alhamdulillah.”
            “Alhamdulillah, kenapa?” Adawiyah bingung. Kenapa lelaki itu mengucap syukur. Pelik betul lelaki itu pada kaca matanya.
            “kalau tak jawab tu tandanya tak kahwin lagilah.” Faris menjawab. Matanya masih merenung wajah lembut Adawiah. ‘How I miss her.’detik hatinya.
            “Okeylah, Encik Faris saya minta diri dulu ya. Kirim salam kat Tengku Fatimah ya.” Adawiyah meminta diri tanpa memandang wajah Faris. Semakin lama dia berada di situ, risiko untuk mati terkejut memang tinggi akan berlaku pada dirinya.
            “Cepatnya. Duduklah dulu. Kita borak-borak dulu.” Faris masih sayang mahu melepaskan Adawiyah pergi. Wajahnya berubah hampa.
            “Tak boleh. Saya masih ada kerja di hospital. Ramai lagi patient yang saya kena jumpa.” Adawiyah menipu. Tipu sunat kot. Padahal dia boleh terus pulang ke rumah selepas ini. Dia tidak betah berlama di sini. Memandang wajah Faris cukup membuatnya tidak mampu bernafas.
            Wajah Faris berubah masam namun dipaksa juga bibirnya untuk senyum. “Kalau macam tu, can I have your phone number?”
            “Hah, nak buat apa?” Adawiyah terkejut. Nak bagi ke? No way.
            “Awak kan doktor keluarga saya so, I need your phone number. Mana tahu ada kecemasan ke. Mai tak sihat pulak ke.” Faris menjawab dengan senyuman.
            ‘Eh, senyum lagi. Kuat gamaknya mamat ni makan gula, asyik senyum aje dari tadi. Confirm pesakit kencing manis ni. Eh, apa aku merapu ni. Tak baik doakan orang macam tu. Dia minta nombor phone aku untuk wife dia la. Bagi je la atas urusan kerja ni.’ Pujuk hatinya.
            “Sure. This is my card. Anything, just call me.” Adawiyah mengeluarkan sekeping kad dari begnya.
            Faris menyambutnya. Disimpan kad itu di dalam dompetnya. “Thanks. I’ll make sure I akan call you. Don’t worry. Come, biar saya hantar awak sampai kat kereta awak.” Faris berjalan seiring dengan Adawiyah.
            Sesampai di keretanya, Adawiyah mengucapkan selamat tinggal kepada Faris. Tengku Fatimah keluar dan bersalaman dengan Adawiyah. “Lain kali datang lagi ya doktor. Kami ingat nak buat kenduri kesyukuran sikit sempena Mai hamil. Doktor kena datang tau sebab doktor yang bertanggungjawab sampaikan berita gembira ini pada kami. Nanti saya bagi invitation card ya,” Tengku Fatimah memegang tangan Adawiyah.
            “InsyaAllah Tengku. Kalau tak sibuk saya datanglah. Kalau ada apa-apa hal Tengku boleh call saya terus. InsyaAllah saya akan cuba datang secepat mungkin. Phone number saya ada pada Encik Faris.” Adawiyah memberi senyuman yang manis pada Tengku Fatimah. Dia selesa dengan Tengku Fatimah kerana wanita itu tidak sombong dan melayannya dengan baik bak layanan seorang ibu kepada anaknya.
            Tengku Fatimah memandang Faris lalu mengerutkan dahinya. “Kenapa Is tipu mama? Mai tak panggil mama pun.” Adawiyah yang mendengaar turut mengerutkan dahinya.
            ‘Dia tipu? Tapi, kenapa?’
            Faris hanya menjongketkan bahunya namun dia masih memandang Adawiyah. Ditolaknya tubuh Adawiyah ke dalam kereta lalu ditutupnya pintu kereta itu. Adawiyah dan Tengku Fatimah terkejut dengan tindakan Faris namun masing-masing membuat muka selamba. Adawiyah menurunkan cermin tingkap sebagai tanda hormat. Dipaksa bibirnya memberi senyuman yang manis kepada anak-beranak itu.
            “Saya call awak malam ni.” Faris mengakhiri perbualan mereka dan melangkah masuk ke dalam rumahnya. Adawiyah yang ternyata masih terpinga-pinga memandu keretanya keluar dari kawasan villa itu. Makin lama dia berada di situ makin mengarut telinganya ni. Ada ke dengar benda tak betul.
           
            FARIS tersenyum sendirian di dalam biliknya. Wanita yang ditunggu selama lapan tahun akhirnya sudah berada di hadapan matanya. Nyata doanya selama ini akhirnya termakbul. Kuasa Allah siapa sangka setelah sepuluh tahun, mereka ditemukan semula malah dengan lebih dekat lagi. Siang malam dia berdoa untuk menemui wanita pertama yang berjaya mengetuk pintu hatinya. Tidak sangka penantiannya selama ini membuahkan hasil.
            Dikeluarkan kotak kayu dari dalam almarinya. Di dalam kotak itu terdapat sekeping gambar Adawiyah semasa di Tingkatan Lima dahulu. Gambar itu diambilnya secara curi-curi ketika Adawiyah sedang bertugas menjaga pagar sekolah. Gambar itulah yang sering dibawanya ke mana-mana. Gambar itu juga menjadi pengubat rindunya kepada Adawiyah ketika dia berada di luar negara.
            ADAWIYAH yang sedang mencatat nama pelajar yang datang lambat berpaling apabila merasakan ada cahaya berkelip di tepinya. Dipandangnya ke arah itu dan dia melihat Faris sedang mengambil gambarnya. Muka Adawiyah mula memerah. Peristiwa dia menyorok di bawah meja guru itu masih segar di ingatannya. Setelah dia selesai menulis nama pelajar yang datang lewat itu, dia berjalan ke arah Faris.
            “Kenapa awak tangkap gambar saya?” Adawiyah bertanya namun dia tidak memandang wajah Faris.
            “Kenapa awak padam apa yang tulis tu? Ada saya bagi padam ke?” Faris menyoalnya kembali. Suka dia dapat melihat wajah Adawiyah yang sudah merah kerana soalannya itu.
‘Senang betul muka dia merah. Padanlah dengan kulit dia yang putih tu. Comellah pulak bila dia malu-malu macam tu.’
             Adawiyah teragak-agak untuk menjawab. Dia mengambil keputusan melarikan dirinya. Lintang pukang dia berlari. Nasib baik tidak tersungkur kerana dia memakai kain. Semenjak kejadian itu, Adawiyah tidak pernah menegurnya lagi. Setiap kali dia ingin menegur Adawiyah, wanita itu akan lari lintang pukang daripadanya. Perkara itu berlanjutan sehinggalah tamat sekolah. Faris bertekad untuk meluahkan perasaannya ketika mereka mengambil keputusan SPM namun Adawiyah tidak hadir kerana datuknya meninggal dunia. Selepas itu, mereka memang terputus hubungan. Pernah dia cuba meminta nombor telefon Adawiyah daripada Maria pada hari keputusan SPM keluar namun Maria juga bertindak melarikan diri daripadanya.

            “AKU takkan sia-siakan peluang ini. Aku akan cuba pikat dia. She will be mine by hook or by crook.” Faris meletakkan gambar Adawiyah di dadanya. Dia melihat jam sudah menunjukkan pukul 9.30 malam. Dia mengambil telefonnya di sisi katil untuk menghubungi Adawiyah.
            iPhone Adawiyah mengeluarkan lagu Muslimah yang dinyanyikan Nazrey Johari dicapai Maria. Adawiyah yang berada di dapur terkocoh-kocoh keluar untuk mendapatkan telefonnya.
            “Siapa?” Adawiyah bertanya. Maria hanya menjongketkan bahunya dan menonton televisyen kembali. Dia mengambil iPhone nya yang berada di tangan Maria. ‘Private number?’
            “Hello, assalamualaikum.” Lembut Adawiyah menjawab telefonnya.
            “Waalaikumussalam. Can I talk to Doktor Adawiyah please.” Suara di sana menjawab salam.
            “Yes, I’m speaking. Siapa ni?” Adawiyah mengerutkan dahinya. ‘Lelaki mana yang call aku malam-malam ni.’
            “Faris.” Sepatah Faris menjawab. Adawiyah membulatkan matanya. Mulutnya tidak mengeluarkan sebarang suara. Terasa bisu sekejap. Faris juga diam. Maria melihat Adawiyah yang berdiri kaku seperti patung menggoncangkan bahu sahabatnya itu.
            Adawiyah yang sudah tersedar berdehem sekejap. “Ya, Encik Faris. Ada apa-apa yang boleh saya bantu?” Maria membulatkan matanya apabila dia mendengar nama itu. Dipandang wajah sahabatnya yang sudah pucat itu. Dia sudah maklum dengan pertemuan mereka berdua kerana Adawiyah telah menceritakan segalanya kepadanya petang tadi.
            “Kenapa Adawiyah masih panggil saya Encik Faris? Kan saya dah suruh panggil Faris je.” Faris mengeluh. Kenapa wanita ini seolah-olah cuba menjauhkan diri daripadanya.
            “Oh, tak boleh. Saya kena profesional dalam hal kerja. Ada apa ya?” Adawiyah masih berlagak formal.
            ‘Tak apa Faris, biarlah. Perlahan-lahan dulu.’ Getus Hati Faris.
            “Tak ada apalah. Saya saja call awak. Bosanlah.” Faris bersuara romantik. Berdiri bulu roma Adawiyah mendengar suara Faris. Dia menelan air liur. Maria masih lagi memandangnya.
            ‘Bosan? Bini dia mana? Tak apa ke dia call aku malam-malam ni semata-mata kerana bosan. Bini dia tak marah ke? Biar betul mamat ni. Dahlah buat suara romantik macam ni. Bertenang Adawiyah, bertenang.’
            “Oh, saya ingat ada hal penting tadi. Maaflah Encik Faris, saya ni bukannya pekerja servis perkhidmatan  pelanggan ya. Saya tak boleh bantu Encik kalau encik bosan.” Adawiyah menjawab. Namun hanya kedengaran Faris ketawa setelah dia menjawab. ‘Bila masa pulak aku buat lawak ni. Yang dia ketawa ni apa kes. Kena sampuk ke?’
            “Hahaha… lawaklah awak ni. Saya nak ajak awak borak je lah.” Faris masih lagi menggunakan nada romantik.
            “Laaa… kiranya tak ada benda pentinglah ya. Kalau macam tu, saya minta maaf ya. Saya tak boleh tolong encik sebab saya letih sangat malam ni. Saya nak tidur dah ni. Tak larat nak berborak dengan encik. Maaflah ya. Assalamualaikum.” Adawiyah memutuskan panggilan tanpa sempat Faris menjawab apa-apa.
            “Beraninya kau. Client besar tuuu…” Maria bersuara setelah Adawiyah mencampak iPhone miliknya ke atas sofa.
            “Besar tak besar aku peduli hape. Aku bagi nombor aku suruh dia call kalau ada emergency, bukannya kalau nak jual minyak gamat.” Marah Adawiyah. iPhone nya berbunyi lagi. Nombor yang sama. Adawiyah tidak mempedulikan panggilan itu. Diambil telefonnya lalu dimatikan.
            “Yang kau marah sangat dengan dia tu kenapa? Sebab hal  dulu ke? Kenapa kau nak marah dia pulak. Kau yang gatal tangan nak luahkan perasaan kau kat meja dia tu. Sepatutnya dia yang marah kau, ni tak. Terbalik pulak.” Bebel Maria. Dia menggelengkan kepalanya melihat sahabatnya itu.
            “Bukanlah. Kalau pasal tu, memang aku mengaku salah aku. Ni sebab lain. Dia tu dah terang-terang ada isteri, tapi dok call aku lagi nak jual minyak. Dahlah isteri dia tengah mengandung, dia buat hal pulak.” Adawiyah memuncungkan bibirnya. Pantang betul dia dengan leleaki mata keranjang ni.
            “Kau sure ke tu wife dia?” Maria masih ragu-ragu.
            “Dah, kalau balik-balik pergi peluk Tengku Maisara tu, buat apa. Lagipun, dia nampak happy je bila tahu Tengku Maisara pregnant. Sah la tu isteri dia.” Adawiyah masih dengan spekulasinya sendiri.
            “Okey, katakan tu wife dia la. Yang kau nampak marah ni kenapa? Kau jealous ke? Kau syok kat dia lagi eh?” Maria serkap jarang. Pelik pula dia tengok Adawiyah yang emosi tiba-tiba.
            “Hish, mengarutlah kau ni. Mana ada. Dulu tu kan cinta monyet je. Bukan betul-betul pun. Dah la, malas aku nak layan kau ni. Baik aku masuk tidur lagi bagus.”

            Adawiyah melangkah meninggalkan Maria yang sedang tersengih padanya. ‘Aku jealous? Mengarutlah. Tapi kenapa aku rasa macam sakit hati je bila cakap dia ada wife. Hish, astaghfirullahalazim. Adawiyah, sedarlah diri kau tu. Kau dah tak ada apa-apa perasaan kat dia. Dulu tu perasaan monyet je sebab cinta monyet. Sedarlah…’ Adawiyah meyakinkan dirinya.

2 comments:

  1. salam..

    sye ske cara writer garapkan cte ni...plot cte agak baik...u have ur own writing cume kalau writer lebih kembangkan sedikit emosi dlm penulisan tue i think ur writing will be much better...

    really waiting for next chapter
    tq

    ReplyDelete
  2. Menarik!

    Adakah karya ini sudah dihantar ke syarikat penerbitan untuk dinilai?

    ReplyDelete